راهکارهای کاهش مصرف برق در بخش‌های خانگی و صنعتی-راهبرد معاصر
محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

راهکارهای کاهش مصرف برق در بخش‌های خانگی و صنعتی

محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی با بیان لزوم کاهش مصرف برق در پیک مصرف انرژی گفت: با توجه به زیان ناشی از تعطیلی کارخانه ها، هزینه‌ای که برای پنل‌های کوچک مقیاس خورشیدی انجام می‌شود به صرفه است. در بخش خانگی، رعایت و کنترل مصرف برق در ساعات پیک مصرف نیز به کاهش و مصرف بهینه برق کمک می‌کند.
محمدصادق مهرجو؛ کارشناس انرژی
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 11
کد خبر: ۲۴۹۲۳۶

راهکارهای کاهش مصرف برق در بخش‌های خانگی و صنعتی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ افزایش مصرف برق همزمان با گرم‌ترین روزهای سال فشار زیادی بر شبکه توزیع برق وارد می‌کند و در صورت تداوم این روند، می‌تواند قطعی‌های دوره‌ای برق را به دنبال داشته باشد. مصرف استاندارد و بهینه برق در بخش خانگی می‌تواند، فشار شبکه برق را تعدیل کند. 


در این بخش، آشپزخانه مکانی است که تعداد وسایل برقی پرمصرف در آن بالاست و بخش زیادی از برق مصرفی خانه را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین اصلاح الگوی مصرف در آشپزخانه می‌تواند تأثیر چشمگیری بر کاهش مصرف و نیز مبلغ قبض برق خانوار داشته باشد.

با توجه به فشاری که در شبکه مصرف برق وجود دارد، به کار گرفتن ترفندها و کارهای ساده برای مدیریت مصرف در ساعات مختلف شبانه روز مهم است

 

محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی درباره راه های کاهش مصرف برق در اوج گرم ترین ماه های سال به «راهبرد معاصر» گفت: در ماه های گرم سال که مصرف برق به شدت افزایش می یابد، با انجام یکسری راهکارهای ساده در بخش خانگی می‌توان مصرف برق را کاهش داد یا مصرفی بهینه داشت.

 

وی افزود: در ساعات پیک مصرف باید حتی المقدور از روشن کردن وسایل پرمصرف مانند اتو، سشوار، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی پرهیز کرد. رعایت و کنترل مصرف برق در ساعات پیک مصرف به کاهش و مصرف بهینه برق کمک می کند. علاوه بر این، در استفاده از وسایل خنک کننده مانند کولرهای آبی نیز باید ملاحظاتی داشت؛ ازجمله اینکه سایه بان روی کولر قرار داد.

 
کارشناس انرژی با بیان اینکه سایه بان به افزایش کارایی و خنک کنندگی کولر کمک می کند، عنوان کرد: حتی اگر توانایی خرید سایبان های مدرن را نداریم، می‌توان کولرهای آبی را با یونولیت عایق گرما و سرما ایزوله کرد تا مانع تبخیر آب و داغ شدن بدنه کولر شد.

 
مهرجو گفت: با توجه به اینکه موتور کولر روی سقف و در بالاترین نقطه قرار دارد، مانع گذاشتن برای داغ نشدن موتور کولر حتی المقدور در ساعات پیک مصرف به مدیریت مصرف برق منجر می شود. به جز موارد ضروری مانند روشن بودن یخچال و کولر، بهتر است در ساعات پیک مصرف از سایر وسایل برقی استفاده نکرد و استفاده از این‌ وسایل را به شب و زمانی که بار مصرف کاهش می یابد موکول کرد.


وی تصریح کرد: عمده بار مصرف برق در تابستان مربوط به بخش‌های خانگی است و به دلیل اولویت وزارت نیرو در وصل ماندن برق منازل، متأسفانه فعالیت بخش‌های صنعتی محدود می شود و در نتیجه اقتصاد زیر فشار قرار می گیرد؛ بنابراین مصرف درست برق در بخش خانگی ضرورت است.

 

در ساعات پیک مصرف باید حتی المقدور از روشن کردن وسایل پرمصرف مانند اتو، سشوار، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی پرهیز کرد


کارشناس انرژی تأکید کرد: با موج گرمای تابستان و نیمه‌های مرداد، بی تردید مصرف روزانه رکورد خواهد زد و آمارها مؤید آن است در تابستان سال جاری و در روزهای گذشته مصرف برق از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرد؛ در صورتی که مدت زمان مشابه سال گذشته ۷۱ هزار مگاوات مصرف شده بود و سال گذشته در اوج مصرف ۷۳ هزار مگاوات ثبت شد.

 


وی افزود: در سال جاری با توجه به اینکه همچنان به مرداد ماه نرسیده ایم، از ۷۶ هزار مگاوات عبور کردیم؛ بنابراین با توجه به فشاری که در شبکه مصرف برق وجود دارد، به کار گرفتن ترفندها و کارهای ساده برای مدیریت مصرف در ساعات مختلف شبانه روز بسیار مهم است.


مهرجو درباره راهکارهای کاهش‌ مصرف در بخش های صنعتی گفت: مشکل اساسی کارخانه‌ها قیمت‌ پایین حامل‌های انرژی اعم از  برق یا سایر حامل‌های انرژی مانند بنزین، گازوئیل و  گاز است، زیرا نرخ های کارخانه ها و صنایع اختلافات معناداری با قیمت‌های صادراتی دارند؛ لذا قیمت‌های پایین حامل‌های انرژی کارخانه دار را مجبور نمی کند دنبال بهینه سازی مصرف انرژی اعم از برق یا گاز باشد.

 
وی عنوان کرد: به دلیل پایین بودن قیمت گاز در صنایع بزرگی مانند سیمان، به دنبال صرفه اقتصادی نیستند. کارخانه دار برای کاهش مصرف میان ۲۰ تا ۳۰ درصد باید هزینه‌ کند تا روند بهینه‌سازی انجام شود؛ وقتی قیمت‌ حامل های انرژی بسیار پایین است، بابت بهینه سازی هزینه‌ای نمی‌دهد، پس این فاکتور بسیار مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.


کارشناس انرژی تصريح کرد: کارخانجات در زمینه‌های کاهش مصرف برق می‌توانند از موتورهای کم مصرف استفاده کنند. موضوع خنک سازی فضای ماشین آلات نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا داغ شدن دستگاه ها مصرف انرژی ماشین آلات تولیدی را افزایش می دهد و با هدررفت انرژی برق مواجه خواهیم شد. اگر مقررات مبحث ۱۹ ساختمانی در کارخانه‌ ها رعایت شود، ایزوله سازی در تابستان و زمستان بسیار مهم است و باعث می شود برق کمتری به ویژه در تابستان مصرف شود.

 
وی افزود: هدررفت انرژی برق در فرایند تولید باید به حداقل برسد، به عنوان نمونه، در کارخانه‌ باید بیشترین عامل هدررفت انرژی را یافت و برطرف کرد تا انرژی ذخیره شود یا میزان اتلاف انرژی  به حداقل برسد.


مهرجو گفت: سال گذشته موضوع مستقل کردن کارخانه یا صنعت از شبکه توزیع برق کشوری مطرح شد، البته برخی کارخانجات این اقدام را انجام دادند و پنل‌های خورشیدی راه‌اندازی کردند تا میزان مصرف انرژی و وابستگی به شبکه سراسری برق را کمتر کند. دیگر صنایع کشور نیز باید از این پنل‌ها استفاده کنند و حتی می توانند روی سقف کارخانجات پنل‌های خورشیدی بگذارند، زیرا گزینه خوبی برای تأمین و تولید برق در تابستان است.

 
کارشناس انرژی گفت: اگر برای سه ماه تابستان روی پنل های خورشیدی سرمایه‌گذاری شود، با توجه به زیان ناشی از تعطیلی کارخانه ها براثر خاموشی های غیرمنتظره در مقابل هزینه‌ای که برای پنل های کوچک مقیاس خورشیدی انجام می شود، به صرفه است. صاحبان بنگاه های اقتصادی باید پنل های خورشیدی نصب و به تولید برق تجدیدپذیر کمک کنند و برایشان صرفه اقتصادی دارد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار